ایمنی جرثقیل در صنعت هسته ای

ایمنی جرثقیل در صنعت هسته ای

درصورت عدم کنترل صحیح ، کار با جرثقیل می تواند کاری بسیار خطرناک باشد.

همه از این موضوع آگاه هستند.

به منظور کاهش تعداد سوانح ناشی از جرثقیل در محوطه های ساخت و ساز، شرکت های ساخت و ساز برنامه مدون و پیشرفته ای را به همراه آموزش تدارک دیده اند. سازندگان جرثقیل هم با ارایه اطلاعات قابل فهم درباره کار با جرثقیل، ایمنی آن را افزایش داده اند. به همین منظور آنها سیستم هشداری را در جرثقیل به وجود آورده اند که در صورت کار بیش از توان جرثقیل هشدار می دهد.

با این حال، صنعت هسته ای خیلی بیشتر در معرض خطر است: در نیروگاه هسته ای که باید اجسام سنگین بارگیری شوند،گاهی اوقات خطای انسانی و یا ایجاد خطا در تجهیزات میتواند باعث وقوع حادثه بزرگ هسته ای شود. کمیسیون تنظیم مقررات ایالات متحده ، برای پیشگیری از چنین سوانحی، قوانینی را برای ایمنی انجام کار با جرثقیل در داخل و یا در محوطه نیروگاه هسته ای فعال، تنظیم کرده است. این قوانین حول محور الزامات عملیاتی جرثقیل ایمن می چرخد و به ماهیت بحرانی بار و اینکه چه چیزی می تواند برروی ایمنی کارگران در هنگام باربرداری اجسام تاثیر بگذارد توجه می کند.

الزامات عملیاتی جرثقیل در صنعت هسته ای

کار با جرثقیل باید به منظور اطمینان از ایمنی و امنیت نیروگاه با دقت انجام شود. تمرکز قوانین مربوط به جرثقل برروی حفاظت از تجهیزات و سیستم های حیاتی است. این قوانین هم چنین به ایمنی کارگران هم توجه می کند. قانون NUREG 0612 که راهنمایی را برای مدیریت بارهای سنگین فراهم آورده است، برای ایمنی جرثقیل الزامی است. این قانون از افتادن بار و یا سایر خسارات دیگری که ممکن است باعث آزاد شدن رادیو اکتیو شود جلوگیری می کند.

 

Single-Failure-Proof:

یکی از تجهیزات مهم مورد نیاز صنعت هسته ای، این قطعه است به طوری که تمام جرثقیل هایی که با مواد هسته ای سرو کار دارند باید به این قطعه مجهز باشند . این قطعه از افتادن بار و یا ایجاد اختلال در سیستم در هنگام باربرداری اجسام مهم و بحرانی جلوگیری می کند.

 

مسیر باری ایمن با وجود اینترلاک های مکانیکی و الکتریکی:

یکی از تفاوت های بین خدمات عادی جرثقیل و کار جرثقیل در محیط های هسته ای این است که درمکانهای هسته ای مسیر بار ایمن طراحی و اجرا می شود. در صنعت ساخت و ساز، توصیه می شود که یک مسیر مشخص برای بار مشخص شود و خطراتی مانند نزدیکی به خطوط برق و خطرات مرتبط با کارگران در نظر گرفته شود. اما در صنعت هسته ای برای هر باری مسیر مشخص از قبل تعیین شده است و به خاطر و وجود اینترلاک های الکتریکی و مکانیکی، احتمال مواجه شدن جرثقیل در راه با خطرات بالقوه بسیار پایین می آید.

 

وسایل بالابر ویژه:

در صنعت هسته ای، وسایل بالابر برای بارهای سنگینی به کار برده می شود که حاوی مواد هسته ای است. این وسایل با نقاط بلند کردن طراحی شده برروی بار ارتباط برقرار می کنند. نقاط بلند کردن ویژه به همراه وسایل بالابر ویژه در صنعت ساخت و ساز و حمل و نقل بسیار شایع شده است. این وسایل زمانی که باید بارهای هسته ای فراوانی بلند شوند ، مورد نیاز واقع می شوند.

درحالی که بسیاری از الزامات جرثقیل هسته ای در صنعت ساخت و ساز هم می تواند وجود داشته باشد، اما رویکرد های کلی مانند نظارت بر بار و برنامه ریزی عملیات جرثقیل چیزهایی است که در صنعت ساخت و ساز عمومی هم اکنون وجود دارد.

برای انتخاب و اجاره جرثقیل مناسب خود با امیرکبیر تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *