چگونه جرثقیل مناسب برای سایت خود را انتخاب کنید

چگونه جرثقیل مناسب برای سایت خود را انتخاب کنید

تجارت شما در حال رشد است، دارایی شما در حال افزایش می‌باشد، و تقاضای مشتری سر سام آور . شما تا کنون از نوار نقاله و لیفتراک استفاده می‌کرده‌اید – که هر دو نیازمند فضای زیادی می‌باشند، بنابراین به فکر خرید جرثقیلی برای انعطاف‌پذیری بیشتر در کار می‌ افتید.اشغال فضای زیاد نباید تنها دلیل شما برای خرید یک جرثقیل باشد. شما باید حفظ ایمنی کارکنان و کارایی عملیات را هم در ذهن داشته باشید. شما باید موارد زیر را از خود بپرسید:

  • وزن بارهای قابل حمل چقدر می‌باشند؟
  • بازوها چه فضایی را نیاز دارند؟
  • آیا زمین، سقف، دیوار می‌تواند جرثقیل را تحمل کند؟
  • جرثقیل چگونه به سایت دسترسی پیدا کرده و چگونه باید خارج گردد؟

 

این موارد تنها بخشی از سوالات مهمی هستند که باید پرسیده شوند، ولی همین ها شما را در یک مسیر درست قرار خواهند داد.

در این راستا لازم میدانیم مروری بر چهار نوع عمده جرثقیل داشته باشیم، و شما را با نقاط ضعف و قوت هر یک آشنا کنیم.

۱ جرثقیل پلی با مسیر بالاسری

همچنین با جرثقیل دروازه ای بالاسری نیز شناخته می‌شود، این نوع از جرثقیل دقیقا شبیه نامش است – یک پل بین دو ریل بطوری که همانند حرف H می‌باشد. این جرثقیل پلی بین دو ریل متحرک می‌باشد. و در اغلب موارد، جرثقیلهای پلی بالاسری بر روی پشت بام یا جای آزادی قرار می‌گیرند و می‌توانند دارای پل‌های متعددی باشند.
فواید بکارگیری جرثقیل دروازه ای بالاسری آن است که مساحت طویل‌تری را نسبت به جرثقیل بازویی پوشش می‌دهد و همچنین مساحت عریض‌تری را نسبت به جرثقیل مونوریل پوشش می‌دهد. جرثقیلهای پلی بالاسری معمولا برای پوشش دادن کامل یک فضای کاری تولیدی بکار گرفته می‌شود و در بارگیری و باربرداری کامیون‌ها بسیار مناسب می‌باشد.

 

۲ جرثقیل دروازه ای

یک جایگزین مناسب برای جرثقیل پلی با مسیر بالاسری می‌باشد، جرثقیل دروازه ای در اروپا به عنوان راه حلی برای عملیات خارج از محیط سر بسته بکار گرفته می‌شود. تفاوت عمده بین دو نوع جرثقیلهای پلی و دروازه ای آن است که جرثقیل دروازه ای در محیط آزاد دارای دو پای فولادی صلب است که اجازه می‌دهد در خارج از محیط بسته بکار گرفته شود.جرثقیلهای دروازه ای معمولا با طول تا ۱۵۰ فوت با ظرفیت ۱۵۰ تن در دسترس می‌باشند، و بعضا در ریل و محوطه بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بطور شگفت‌آوری، آن‌ها بعضا هزینه کمتری نسبت به جرثقیل پلی با اندازه یکسان دارند.

جرثقیل های دروازه ای بدون مسیر مشخصی نیز با چرخ کنترل می‌شوند، و می‌توانند آزادانه بدون نیاز به انتهای کامیون حرکت کنند.

 

۳ جرثقیل بازویی

نوع رایجی از جرثقیل می‌باشد، جرثقیلهای بازویی ثابت و محرک (که در پروژه‌های ساخت و ساز بکار می‌روند) می‌توانند عمود بر محور ثابت مداری داشته باشند. چرخش ۱۸۰ تا ۳۶۰ درجه بیشترین کاربرد را در پروژه‌های ساخت و ساز داشته و در تولید و جوش بکار گرفته می‌شود.
جرثقیلهای بازویی دارای طیف وسیعی از لحاظ مشخصات و هزینه می‌باشند. موردی که در شکل آورده شده است رایج‌تر بوده و ممکن است دارای ظرفیت یک تن یا بیشتر باشد، ولی جرثقیلهای بزرگتر می‌توانند تا حد ۱۰۰ تن یا بیشتر را پشتیبانی نمایند. در تمام حالات، جرثقیلهای بازویی معمولا کم هزینه‌تر از جرثقیلهای پلی یا دروازه ای می‌باشد و می‌توان در بارهای سبک‌تر کارایی بهتری از آن‌ها بدست آورد.
جرثقیل های بازویی بسیار تطبیق‌پذیر هستند، ولی مشکل مشخص آن‌ها این است که مساحت وسیعی را پوشش نمی‌دهند.

 

۴ جرثقیل مونوریل

حالت ساده‌تر جرثقیل پلی با مسیر بالاسری، جرثقیل مونوریل با تک ریلی بر روی یک بازوی ثابت می‌باشد. اگرچه در ظاهر این نوع جرثقیل از لحاظ عمکرد محدود تر از سایر جرثقیل ها به نظر میرسد ولی در واقعیت دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است. این جرثقیل ها می توانند در فضاهای ناهموار و پیچیده پیچ و تاب بخورند و بچرخند.جرثقیل های مونوریل معمولا برای مکان‌هایی با مسیرهای منحنی وار و دارای سوییچ های متعدد و شرایطی که باید با سیستم های دیگر تماس داشته باشند، طراحی می‌شوند.

برای انتخاب و اجاره جرثقیل مناسب خود با امیرکبیر تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *