حمل و نقل سنگین بحرانی و ریسک دار چیست و چگونه برای آن برنامه ریزی می کنیم

حمل و نقل سنگین بحرانی و ریسک دار چیست و چگونه برای آن برنامه ریزی می کنیم

بکارگیری ابزار برای اتمام پروژه‌های حجیم وظیفه کارگران ساخت و ساز می‌باشد. استفاده از جرثقیل ها برای بلند کردن و جابجا کردن به ارتفاعات بالا الزامی می‌باشد. البته حمل و نقل برخی از اجسام خطرناک‌تر بوده و به همین دلیل با عنوان “حمل و نقل بحرانی” از آن‌ها یاد می‌شود. در این مطلب ، تعریف می کنیم که منظور از حمل و نقل بحرانی چیست و نکاتی را در راستای آماده سازی برای برنامه ریزی یک حمل و نقل بحرانی توضیح می دهیم.

حمل و نقل بحرانی چیست؟

در حالی که یک تعریف جهانی برای حمل و نقل بحرانی وجود ندارد، اما منابع مختلفی، ویژگیهای مشابهی را بیان می‌کنند. موسسه ملی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH) حمل و نقل بحرانی را این طور توصیف می کند: بار مورد حمل نزدیک به (۷۰%-۹۰%) حداکثر ظرفیت جرثقیل باشد، پروسه لیفتینگ شامل دو یا بیشتر جرثقیل باشد، شامل بالا بردن اشخاص، استفاده از جرثقیل غیر استاندارد، یا تحت خطرات ویژه باشد. ریاست ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) حمل و نقل بحرانی را شامل باری که بیش از ۷۵% حداکثر ظرفیت جرثقیل باشد و یا برای آن نیاز به بیش از یک جرثقیل باشد، بیان می‌کند.

چه کسی حمل و نقل بحرانی را برنامه‌ریزی می‌کند؟

برنامه‌ریزی برای حمل و نقل بحرانی باید توسط فرد شایسته‌ای فراهم شود. طبق OSHA، یک فرد شایسته دارای خصوصیات زیر می‌باشد:
“یک شخص که دارای مدرک، مجوز و حرفه ای بوده، یا فردی با دانش وسیع، مهارت و تجربه کافی که قادر به حل یا بر طرف کردن مسائل مرتبط با اینگونه موارد، فعالیت، یا پروژه باشد”

فرد شایسته معمولا مدیریت را در دست دارد. که برنامه‌ریزی حمل و نقل سنگین را فراهم می‌کند.

برنامه‌ریزی حمل و نقل بحرانی سایت پروژه شما، همانند دیگر روش‌های ایمنی، نیاز به مکتوب کردن و به اشتراک گذاشتن با کارگران دارد. برنامه‌ریزی حمل و نقل بحرانی باید شامل موارد زیر باشد:
ترتیب قرارگیری و موقعیت جرثقیل
شرایط زمین و زیست محیط
شعاع، اندازه و وزن بارگذاری
کارکنان و صلاحیت‌ها
برنامه‌هایی برای بالا بردن کارکنان و مجهز کردن
روش‌هایی برای ارتباط بر قرار کردن و بازرسی
شرایط آب و هوایی که ممکن است موجب قطع عملیات هرگونه حمل و نقل بحرانی شود

فراهم کردن یک طرح ایمنی شامل جزییات اطلاعات در راستای یک برنامه حمل و نقل ریسک دار به کارگران کمک می‌کند تا روش‌های مورد نیاز را تجسم نمایند. طرح‌ و راهنما شامل موارد زیر می تواند باشد:

طرح مجهز سازی: واقعیت‌های مهمی در رابطه با مجهز سازی را مشخص می‌کند. شامل لوازم، روش‌های اتصال، ظرفیت‌های ابزار، مشخصه نقطه حمل و نقل و بردارهای بار.
طرح بار معین: نشان دهنده مسیر و ارتفاع بار می‌باشد.
دیگر موارد: اگر در طرح بار معین شامل نشده باشد، یک طرح جداگانه که نشان دهنده محدودیت‌های حمل و نقل و سرعت باید آماده شود.

خوشبختانه، انواع برنامه‌های حمل و نقل بحرانی متنوعی برای مرور در دسترس می‌باشد. دیگر بخش‌هایی که در این برنامه‌ها یافت می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشد:

بازرسی‌های ابزار، شامل تاریخ‌های اتمام و نام افراد شایسته‌ای است که آن‌ها را به اتمام می‌رسانند.
طی حمل و نقل بحرانی هیچ خدمه‌ای از کارکنان نباید حضور داشته باشد (برای مثال در کنترل ایمنی محلی).
مجاور خطوط برق
نهایتا، برنامه‌ها باید شامل برگه‌ی امضایی باشد که از اتمام مرور، بازرسی‌ها و آزمایش‌های مناسب و جاری اطمینان حاصل نماید. معمولا اغلب کاگران در برنامه حمل و نقل بحرانی، شاکل عملیات جرثقیل، رهبری مجهز کردن، مدیریت پروژه، و مشاور باید امضا را انجام دهند.

مراحل پیش از حمل و نقل

قبل از انجام حمل و نقل بحرانی، مرور برنامه با تمامی افرادی که در عملیات حمل و نقل مشارکت دارند حائز اهمیت می‌باشد. SafetyInfo.com وبسایتی است که یک سری نکات ایمنی پیشنهاد می‌دهد، و اجازه می‌دهد تا فرایند عملیات را همان کارکنان و ابزار تمرین شود تا از آشنایی افراد با فرایند اطمینان خاطر حاصل شود.

به هر حال در پروژه های ساخت و ساز بعضا ممکن است شرایط حمل و نقل بحرانی پیش آید. با وجود خطرات ایمنی افزایش یافته، آماده‌سازی باید همانند دیگر مراحل حمل و نقل بوجود آید. برنامه‌ریزی حمل و نقل بحرانی باید بطور مناسبی نگاشته شده و با اعضا به اشتراک گذاشته شود. تمرین حمل و نقل سنگین و فوق سنگین باید قبل از انجام آن صورت گیرد تا حوادث احتمالی کاهش یابند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *