چگونه جرثقیلها دچار حادثه می شوند؟

چگونه جرثقیلها دچار حادثه می شوند؟

گروه بندی های مورد استفاده برای طبقه بندی حوادث جرثقیل در پژوهش های گذشته متفاوت بوده است. در ادامه لیستی از علل مشترک رخداد های منجر به مرگ مرتبط با جرثقیل ارائه شده است.

 

اصابت بار ( به غیر از شکست بازوی متحرک /کابل)

طبق محاسبات برخورد بار، علت ۳۲% از حوادث کشنده مرتبط با جرثقیل بوده است. رایج ترین عوامل موثر بر این نوع از حوادث ، شکست دکل یا طناب ، بارهای درحال افتادن ،آسیب دیدگی تجهیزات، بارهای نامتعادل و شتاب حرکت می باشد.

 

مرگ در اثر برق

این نوع مرگ و میر طبق محاسبات، ۲۷% از حوادث کشنده جرثقیل را به خود اختصاص داده است. تمامی مرگ و میرهای ثبت شده ناشی از برق به علت نزدیکی یک کابل جرثقیل یا طناب سیمی به خطوط برق ولتاژ بالا در کابل های سیار می باشد.

 

شکستگی در هنگام مونتاژ یا جداسازی

۲۱% از مرگ و میر مربوط به جرثقیل به علت شکستگی در هنگام مونتاژ و یا جداسازی جرثقیل می باشد. جرثقیل های بازو شبکه ای در تمامی این مرگ و میرها دخیل بوده اند. رایج ترین عوامل موثر این نوع حوادث ناشی از حذف و جداسازی نامناسب پین ها ، تکیه گاه بازو و مونتاژ نامناسب می باشد.

 

شکست بازو یاکابل

شکست یک بازو یا کابل در حدود ۱۲% از علل حوادث کشنده را تشکیل میدهد. رایج ترین علل مرتبط با آن اضافه بار، خرابی تجهیزات ، سقوط بازوی متحرک ، مونتاژ نادرست ، پارگی کابل ،کمانش بازو و قفل شدن بار در حال بالا کشیدن آن و برخورد قلاب به بدنه بازو می باشد.

 

ارتفاع بلند جرثقیل

واژگونی جرثقیل ۱۱% از علل حوادث کشنده مرتبط با جرثقیل است. رایج ترین عوامل آنها ناشی از اضافه بار ، از دست دادن مرکز کنترل گرانش ، شکست اوتریگر ،بادهای شدید ، کشش جانبی و نگه داری نامناسب است.

 

ضربه کابین و یا وزنه تعادل جرثقیل

برخورد با کابین جرثقیل یا وزنه تعادل فقط ۳% از حوادث کشنده را در برمیگیرد. متاسفانه تمامی حوادث گزارش شده به علت چرخش عمدی صفحه اصلی موتور یا حرکت عمدی یک جرثقیل کابلی بوده است.

 

سقوط

سقوط علت ۲% از تمامی مرگ و میرهای مرتبط با جرثقیل می باشد. خرابی ریل های دستی، عملیات نامناسب جرثقیل و نگهداری نامطلوب ،سه مورد از عوامل موثر بوده اند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *