تاریخچه بوجود آمدن جرثقیل ها، چگونه به جرثقیلهای هیدرولیک امروزی رسیدیم

تاریخچه بوجود آمدن جرثقیل ها، چگونه به جرثقیلهای هیدرولیک امروزی رسیدیم

توانایی ما برای بلند کردن تجهیزات ساختمانی به ما اجازه داده است جهانی را که امروز در آن زندگی می کنیم ایجاد کنیم و بسیاری از بزرگترین شاهکارهای انسان در ساخت و ساز و مهندسی به سادگی بدون جرثقیل ها امکان پذیر نخواهند بود.

جرثقیل ها در طول تاریخ به طرز فوق العاده ای تکامل یافته اند و استفاده از آنها بسیار بیشتر از آنچه که فکر کنید به زمانهای قبل برمیگردد. در اینجا ما شما را با تاریخچه جرثقیل ها از زمان یونان باستان تا به امروز آشنا می کنیم و نشان می دهیم که چگونه صنعت ساخت و ساز، حمل و نقل سنگین و باربرداری سنگین در طول تاریخ بشر پیشرفت کرده است.

جرثقیل ها در دوره یونان باستان

شواهد نشان می دهد که یونانی های باستان ابزار جرثقیل مانندی را برای بلند کردن بارهای سنگین در اواخر قرن ششم میلادی اختراع کردند. سوابق باستان شناسی نشان می دهد که قطعه های مشخصی برای باربرداری در معابد یونان وجود داشته که احتمالا برای بلند کردن تکه سنگهای بسیار سنگین در طول ساخت و ساز از آن استفاده میشده است.

قبل از این، یونانی ها عمدتا از رمپ ها یا همان سطوح شیبدار استفاده می کردند تا ابزار ساخت و ساز را به صورت عمودی به سمت بالا ببرند، که کار با آن نیروی انسانی عظیمی را طلب میکرد.

طبق مشاهدات مورخان، استفاده ازسیستم رمپ برای باربرداری اجسام سنگین به صورت عمودی، در طول ۲۰۰ سال بعدی با یک سیستم قرقره و هندل جایگزین شد، و به این ترتیب ساختمانهایی با مقادیر بیشتری از سنگهای کوچکتر در مقابل سنگهای بزرگ و با تعداد کمتر ساخته شدند. این بالابرهای مجموع قرقره و هندل منجر به ساخت ساختارهای نمادینی مانند پارتنون شدند.

بعضی از مورخان معتقدند این تغییر رویکردها و تحولات در ساختار جرثقیل ها به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان یونان باستان برمیگردد. در زمانیکه استفاده از تعداد کمتر کارگر ولی حرفه ای تر و بسیار ماهر به جای استفاده از تعداد بسیار زیادی کارگر آموزش ندیده و غیرحرفه ای در صنعت ساختمانی باب شد، استفاده از جرثقیل ها هم در این صنعت گسترده شد.

جرثقیل ها در روم باستان

رومیان باستان نیز برای ساخت و ساز خود متکی به جرثقیل بودند، ابتدا طرح های جرثقیل یونانی را اقتباس کرده و سپس به تکمیل برای ایجاد کارآیی بیشتری پرداختند.

رومی ها انواع جرثقیل ها را اختراع کردند. ساده ترین طراحی آنها، که به نام trispastos شناخته می شود، این امکان را ایجاد می کرد که یک مرد به تنهایی ۱۵۰ کیلوگرم را جابجا کند. سایر جرثقیلها، مانند پلیسپاستها، میتوانستند حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم را توسط ۴ مرد جابجا کنند و اگر در جرثقیل به جای هندل از تیر چرخ (treadwheel) استفاده شده بود حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم قابل جابجایی بود در صورتی که تنها ۲ مرد با آن کار می کردند.

این قابلیت بالابری به رومیان باستان اجازه ساخت و ساز انقلابی و ایجاد ساختارهای نمادینی را داد که امروزه در پایتخت ایتالیا مشهود است. این پیشرفت ها زمینه برای گسترش و ترقی در زمینه صنعت ساخت و ساز و تولید جرثقیل هایی که امروزه ما استفاده می کنیم را فراهم کرد.

 

 

جرثقیل ها در قرون وسطی

در قرون وسطی، بکارگیری جرثقیل treadwheel در صنعت ساخت و ساز در اروپای غربی دوباره رونق گرفت، در حالیکه قبلا به دنبال فروپاشی امپراتوری روم دیگر از آن استفاده ای نمی شد.

جرثقیل ها یک راه امن، کارآمد و مقرون به صرفه برای حمل کالاها به صورت عمودی ارائه دادند. از آنها در بندرها، معادن و سایت های ساختمانی در سراسر اروپا استفاده میشد و به ویژه در ساخت کلیساهای گوتیک (یک نوع معماری کلیساهای جامع) در طول تاریخ نقش اساسی و محوری بازی کرد.

منابع تاریخی نشان میدهند که در قرون وسطی علاوه بر تکامل treadwheel ، سیستم های windlass نیز (مجموع محور و طنابی که به دور آن پیچیده میشود و اجسام را بالا میکشد) نیز تکامل یافتند. جرثقیل ها به طور مداوم در طول قرون وسطی تکامل یافته و در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفتند.

جرثقیل ها در عصر مدرن

انقلاب صنعتی نیاز بیشتری به جرثقیل ها ایجاد کرد و همچنین کارآیی بیشتر و راحت تر شدن کار با آنها را الزام آور کرد.

این تقاضاهای در حال پیشرفت منجر به این شد که در نهایت سر ویلیام آرمسترانگ اولین جرثقیل هیدرولیک در دنیا را در دهه ۱۸۴۰ ساخت و شرکت او در اوایل دهه ۱۸۶۰ بیش از ۱۰۰ جرثقیل تولید کرد.

این نوآوری ها و تکامل ها منجر به ساخت جرثقیل های مدرن امروزی شده اند که امکان ساخت ساختمان های دیدنی مانند برج های پتروناس در کوالالامپورمالزی و برج خلیفه در دبی امارات متحده عربی را فراهم می کند. در امیرکبیر، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا از تکنیک های ساخت و ساز مدرن، با خدمات ما شامل اجاره جرثقیل، تعمیر و نگهداری، تعمیرات، بازرسی ها و استخدام تجهیزات بالابری استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *