نقش جرثقیل ها در صنایع دریایی

نقش جرثقیل ها در صنایع دریایی

نقش جرثقیل ها در صنایع دریایی مهم ترین عواملی که پای جرثقیل ها را به طور عمده به دریا باز کرده اند؛ عبارتند از صنایع نفت و گاز و البته؛ کشتیرانی و مسایلی از این دست. به این علت؛ که ذاتِ فعالیت در صنایع مذکور؛ با اجسام و بارهای غول پیکر گره خورده است؛ به ناچار جرثقیل جزئی لاینفک از دریا شده است. در طرف دیگرِ این معادله لزوم دقت در صنایع دریایی؛ به ویژه صنعت حفاری قرار می گیرد. به این معنی که برای برآورده ساختن نیازهای ایمنی نیاز است که تا حد امکان کارها در سطح بالایی از ایمنی انجام گیرد. برای این مهم استانداردهایی معین گردیده که توجه به آن ها، می تواند متضمن نتیجه مناسب باشد.

برای مطالعه بیشتر در زمینه ایمنی کار با جرثقیل ها و حمل و نقل اجسام سنگین می توانید مقالات “در حمل و نقل سنگین چه نکات ایمنی را رعایت کنیم؟” و “۱۰ اقدام ایمنی و بازدارنده؛ برای حوادث ناشی از فعالیت های نصب سنگین” و “ایمنی جرثقیل در صنعت هسته ای”  را ببینید.

توجه به این نکته مهم است، که در صنایع دریایی، برای پیشبرد کار، تعداد بسیاری از عوامل و ابزارآلات باید در کنار هم قرار گیرند تا ماموریت های محوله، و یا پروژه های در دست کار با دقت و مناسب پیش رود. و همه این ها به این معنی است که جرثقیل ها به عنوان یکی از مهم ترین اعضا وظیفه سنگینی به دوش دارند. به این معنی که معمولا؛ وظیفه انتقال؛ جابه جایی و حرکت افراد و حمل و نقل تجهیزات سنگین به عهده جرثقیل ها است. در نتیجه باید در امر انتخاب و به کار بستن آن ها تدابیر ویژه ای اندیشید.

برای گرفتن راهنمایی در زمینه به کار بردن و اجاره جرثقیل مناسب می توانید مقالات “۹ نکته اجاره جرثقیل که باید به خاطر داشته باشید” و “تنوع انتخاب در اجاره جرثقیل برای انواع پروژه های ساخت و ساز” را مطالعه کنید.

جرثقیل هایی که قرار است در صنایع دریایی به کار گرفته شوند؛ طراحی های منحصر به فرد خود را می طلبند. زیرا علاوه بر توانایی حمل و نقل و انتقال اجسام؛ کمک حال ماموریت های فنی، نظیر حفاری ها هستند. در نتیجه می توان این گونه گفت؛ که بعد از ظرفیت جرثقیل؛ مهم ترین عامل طراحی و شکل استفاده از جرثقیل مورد نظر است. منظور از طراحی، شیوه قرارگیری جرثقیل و البته چگونگی انتقال نیروی آن است.البته، باید توجه داشت که یک جرثقیل، حتی می تواند روی کشتی و یا ناو مورد نظر نصب و به کار گرفته شود. عمده ماموریت های جرثقیل ها در شرایط فوق به شرح زیر خلاصه میشوند:

  • انتقال بار از یک کشتی به کشتی دیگر یا بندر مورد نظر
  • جابجایی و حمل و نقل بارها روی ساحل، بندر و یا عرشه کشتی
  • و از همه مهم تر، تخلیه و بارگیری روی کشتی یا ساحل

 

هنگامی که جرثقیل ها بیرون از کشتی به کار گرفته شوند با چالش های زیر روبه رو شده که باید حل کنند:

  • در نظر داشتن حرکت کشتی روی آب
  • فایق آمدن به شرایط جوی نظیر آب و هوا و غیره
  • در نظر گرفتن سازه های مجاور
  • توجه با سایر بارها و البته بارهای در حال انتقال
  • فایق آمدن به شرایط محیطی نظیر نور کم، سرو صدا و غیره.

در ادامه انواع جرثقیل هایی که ماموریت های دریایی را پشتیبانی می کنند؛ معرفی شده اند:

جرثقیل های بازویی یا Stiff boom crane: این جرثقیل ها در قسمت های عمومی؛ و برای انجام ماموریت های کلی به کار بسته می شوند. حوزه فعالیت این جرثقیل ها درون ساحل، بندر و حمل و نقل کالاهاست.

جرثقیل های بازویی یا Telescopic boom crane: این جرثقیل ها ظرفیت های بیشتری را از خود نمایش می دهند و به واسطه بازوی هیدرولیکی و قدرتمند خود، مانور بالایی دارند.

جرثقیل های Knuckle boom: این جرثقیل ها معمولا روی عرشه کشتی به کار گرفته می شوند. کار با این جرثقیل ها آسان است و روی عرشه، بسیار مفید هستند.

جرثقیل های تلسکوپی با بازوی چند مفصله یا Foldable telescopic boom crane: این جرثقیل ها قسمت کمی را اشغال می کنند؛ اما ظرفیت، دقت و عملکرد قدرتمند و وسیعی را در اختیار شما قرار می دهند.

 

سخن پایانی

 جرثقیل های نامبرده از جمله تجهیزات استانداردی هستند که می توان در بازار آن ها را تهیه کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که نمی توان از هر کدام از آن ها در هر ماموریتی استفاده کرد و هر شرایطی؛ ابزار مخصوص به خود را می طلبد. در نتیجه برای هر گونه عملیات میدانی در دریا؛ نظیر حفاری و جابه جایی و غیره؛ باید سراغ جرثقیل مناسب رفت. اما توصیه ما این است؛ اگر قصد خرید جرثقیل برای شرکت خود را دارید؛ ابتدا بهترین نمونه را مطابق بر نیاز خود انتخاب کنید؛ سپس سراغ قابل اعتماد ترین شرکت برای خرید آن نمونه بروید. و یا می توانید برای اجاره جرثقیل مناسب خود به شرکت امیرکبیر مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *