انواع جرثقیل (قسمت سوم)

انواع جرثقیل (قسمت سوم)

در دو مطلب قبلی با چندین نوع از انواع جرثقیلها آشنا شدیم و گفتیم که پیش از اجاره جرثقیل، باید شرایط محیطی مورد بررسی قرار گیرد. اکنون به قسمت پایانی این مطلب توجه فرمایید.

۱۲- جرثقیل دروازه ای

یک جرثقیل دروازه ای دارای یک بالابر در یک خانه ماشین آلات ثابت یا روی یک واگن برقی است که به صورت افقی در امتداد ریل ها کار می کند، معمولا روی یک تیر واح (تک تیرآهن) یا دو تیر (دو تیرآهن) نصب می گردد. قاب جرثقیل روی یک سیستم دروازه ای با تیرهای متعادل و چرخ هایی که روی ریل دروازه ای معمولا عمود بر جهت حرکت واگن برقی کار می کنند پشتیبانی می گردد. این جرثقیل ها در تمام اندازه ها وجود داشته و برخی میتوانند بارهای بسیار سنگین را مخصوصا نمونه های بینهایت بزرگ در کارخانه کشتی سازی یا تاسیسات صنعتی را حرکت دهند. یک نسخه خاص جرثقیل کانتینر است (یا جرثقیل پورتاینر که توسط اولین سازنده نامگذاری گردید) که برای بارگذاری و باربرداری کانتینرهای ship-borne در یک بندر طراحی گردید.

جرثقیل دروازه ای

۱۳- جرثقیل سقفی

همچنین به عنوان یک جرثقیل معلق معروف است، این نوع جرثقیل بسیار مشابه به یک جرثقیل دروازه ای کار می کند اما به جای حرکت کل جرثقیل، تنها مجموعه بالابر/ واگن برقی در یک جهت در امتداد یک یا دو تیر ثابت حرکت می کند که اغلب در امتداد دیوارهای کناری یا روی ستون های مرتفع در منطقه مونتاژ کارخانه سوار می گردند. برخی از این جرثقیل ها میتوانند بارهای بسیار سنگین را جابجا کنند.

جرثقیل سقفی

۱۴- جرثقیل عرشه

واقع در قایق ها و کشتی ها، این نوع برای عملیات محموله یا تخلیه قایق و بازیابی استفاده می گردند که در آنجا هیچ امکانات ساحلی تخلیه کننده موجود نیستند. اغلب به صورت هیدرولیک-دیزل یا هیدرولیک-الکتریک می باشند.

جرثقیل عرشه

۱۵- جرثقیل لودر

یک جرثقیل لودر (همچنین یک جرثقیل بازوی مکانیکی-بند انگشتی یا جرثقیل مفصلی نامیده می گردد) یک بازوی مفصلی با قدرت هیدرولیکی نصب شده به یک تریلر یا کامیون می باشد و برای بارگذاری یا تخلیه وسیله نقلیه استفاده میگردد. بخش های مفصل دار متعدد میتوانند به یک فضای کوچک تا شوند هنگامی که جرثقیل استفاده نگردد. یکی یا چند تا از این بخش ها ممکن است تلسکوپی باشند. اغلب این جرثقیل دارای یک درجه از اتوماسیون بوده و قادر به خالی کردن یا پرکردن خودش بدون دستورالعمل اپراتوری است.

بر خلاف بسیاری از جرثقیلها، اپراتور بایستی اطراف وسیله نقلیه حرکت کند تا قادر به مشاهده بار خود باشد، بنابراین جرثقیل های پیشرفته ممکن است با یک سیستم کنترل لینک-رادیویی یا کابل قابل حمل برای تکمیل اهرم های کنترل هیدرولیک سوارشده-جرثقیل مجهز گردند. در انگلیستان و کانادا، این نوع جرثقیل تقریبا به صورت محاوره ای به عنوان یک haib مشهور است، تا حدودی به این خاطر است که این سازنده جرثقیل لودر را اختراع کرده و نخستین فرد در بازار انگلیستان بود و تا حدودی به این خاطر است که نام متمایز به طور برجسته روی بازوی بوم نمایش داده می گردد. یک جرثقیل لودر روی یک شاسی با چرخ ها سوار می شود. این شاسی میتواند روی تریلر سوار گردد. از آنجا که این جرثقیل میتواند روی تریلر حرکت کند، آن میتواند یک جرثقیل سبک باشد، بنابراین به تریلر اجازه حمل کالاهای بیشتری را میدهد.

جرثقیل لودر

۱۶- جرثقیل جابجایی-انبوه

این نوع جرثقیل از ابتدا برای حمل یک چنگک پوسته یا سطل به جای استفاده از یک قلاب و یک زنجیر طراحی می گردند. آنها برای محموله های حجیم مانند ذغال سنگ، مواد معدنی ، آهن قراضه و . استفاده می گردند.

جرثقیل جابجایی انبوه

۱۷- جرثقیل استاکر

یک جرثقیل با یک مکانیزم نوع لیفتراک در انبارهای اتومات (کنترل کامپیوتری) مشهور به یک سیستم بازیابی و ذخیره خودکار استفاده گردید. این جرثقیل روی یک کامیون در یک راهروی انبار حرکت می کند. این چنگال میتواند به هر سطح از یک قفسه ذخیره بالا برده شده یا پایین آورده شود و میتواند برای ذخیره و بازیابی محصول به قفسه توسعه یابد. این محصول میتواند در برخی موارد به بزرگی یک اتومبیل باشد. جرثقیل های استاکر اغلب در انبارهای فریزر بزرگ از سازندگان غذای منجمد استفاده گردیدند. این اتوماسیون از نیاز به رانندگان لیفتراک برای کار در زیر دماهای انجماد در هر روز اجتناب می کند.

جرثقیل استاکر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *